שירות לקוחות 03-544.33.88

שמחת הבת

שמחת הבת

יַעֲלָה יַעֲלָה בּוֹאִי לְגַנִּי.הֵנֵץ רִמּוֹן פָּרְחָה גַּפְנִי. יָבוֹא דוֹדִי יָחִישׁ צְעָדָיו.וְיֹאכַל אֶת פְּרִי מְגָדָיו.אִם יְדִידִי אָרְכוּ נְדוּדָיו.אֵיךְ יְחִידָה אֵשֵׁב עַל כַּנִי: שׁוּבִי אֵלַי אַתְּ בַּת אֲהוּבָה.שׁוּבִי אַתְּ וַאֲנִי אָשׁוּבָה.הִנֵּה עִמִּי זֹאת אוֹת כְּתוּבָה.כִּי בְּתוֹכֵךְ אֶתֵּן מִשְׁכָּנִי: רֵעִי דּוֹדִי נַפְשִׁי פָּדִיתָ.וּלְרָעְיָה אוֹתִי קָנִיתָ.עַתָּה לִי בֵין עַמִּים זֵרִיתָ.וְאֵיךְ תֹּאמַר דוֹד אֲהַבְתָּנִי: אֲיֻמָּתִי לְטוֹב זֵרִיתִיךְ.וְלִתְהִלָּה וּלְטוֹב שָׂרִיתִיךְ. כִּי אַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ.שִמְחִי כִּי יְשוּעָתֵ אָנִי: לוּ יְהִי כִדְבָרְךָ יְדִידִי.עַתָּה מַהֵר תֶּאְסֹף נְדוּדִי.וּלְתוֹךְ צִיּוֹן נְחֵה גְדוּדִי.וְשָׁם אַקְרִיב לָךְ אֶת קָרְבָּנִי: חִזְקִי רַעְיָה חִכֵּךְ כְּיֵין טוֹב.כִּי צִיץ יִשְׁעֵ רַעֲנָן רָטֹב. וּלְצָרַיִךְ אֶכְרוֹת וְאֶחְטֹב.וְחִישׁ אֶשְׁלַח לָךְ אֶת סְגָנִי:

הסבר לברכה

"יעלה יעלה בואי לגני", כך כותב ר' ישראל נאג'רה, מגדולי המשוררים של המאה ה- 16. שיר אהבה, שבדומה לשיר השירים מהווה משל לקשר שבין הקב"ה לבין עם ישראל. הדוד, הרע = הקב"ה משוחח עם הרעיה, האהובה, היעלה = עם ישראל. הרעיה שוטחת בפניו את צערה: "איך יחידה אשב על כני", טוענת טענות נגדו: "עתה לי (אותי) בין עמים זרית, ואיך תאמר דוד אהבתני?!". הדוד, מצידו, מנסה להסביר לרעיה שעשה את שעשה מכוונה טובה ומרצון טוב: "איומתי, לטוב זריתיך, ולתהילה ולשם שריתיך…". הדיאלוג בין הדוד והיעלה מורכב ממעין "פינג-פונג". הדוד אומר לרעיה: "בואי לגני", והיא עונה בתגובה: "יבוא דודי", בוא אתה אלי. מי יהיה זה שיעשה את הצעד הראשון? מי יפתח את הפתח לשני?, "שובי אלי את בת אהובה- שובי את ואני אשובה" עשה אתה את הצעד הראשון, בוא אתה לקראתנו, פתח אתה לנו פתח, ואז גם אנחנו נשובה אליך. הדיאלוג מסתיים בטוב- הדוד מבין שהוא והרעיה נמצאים בפער מאוד גדול ומוכן להיות זה שינוע ראשון ויאפשר את המפגש - "חִזְקִי רַעְיָה חִכֵּךְ כְּיֵין טוֹב וְחִישׁ אֶשְׁלַח לָךְ אֶת סְגָנִי: ר' ישראל נאג'רה מחליט בפיוט לצמצם את הפער, להביא את הדוד להכיר בעולמה של הנערה ולקחת בו חלק. המלך מארמון השיש הוא זה שקורא לרעיה אל הגן, הגפן והרימון שכל כך מוכרים לה, וכך העולמות מתאחדים והאהבה הבלתי אפשרית בין המלך לבת הגן נראית קרובה יותר מתמיד. כך מצליח ר' ישראל נאג'רה בצעד פשוט ועדין לשנות את המצב כך שיאפשר את המפגש, שיאפשר את האהבה והחיבור. זוהי השמחה המושלמת של הבת- ולכן נהגו בהרבה מקהילות ישראל לשיר שיר זה לכבוד הולדת הבת בשעה טובה ובמזל טוב.

SSL Certificate Secure Site