שירות לקוחות 03-544.33.88

ברכה לבר מצווה

ברכה לבר-מצווה

יַעֲלֶה חֲתַן בַּר מִצְוָה, בְּתוֹךְ קְהַל עַם אֱמוּנָי. לִקְרוֹא בְסֵפֶר תּוֹרַת יְיָ: לִקְרוֹא בְסֵפֶר תּוֹרַת יְיָ: צוּר יִשְׂרָאֵל קְדוֹשׁוֹ, יָאֵר פָּנָיו אֵלֶיךָ. בְּתוֹרָתוֹ תָּמִיד תֶּהְגֶּה, בְּכָל לְבָבְךָ וְחֵילֶךָ. הַשְׁלֵךְ עַל יְיָ יְהָבְךָ, וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ. תִּשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת יְיָ: תִּשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת יְיָ: חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד, לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה. יֵצֶר טוֹב נִלְוָה עִמָּךְ, וּנְשָׁמָה קְדוֹשָׁה וּבָרָה. מִשְׁנָתָךְ תְּהֶא סְדוּרָה, עֲרוּכָה בַכֹּל וּשְׁמוּרָה. תִּגְמוֹר וְתִשְׁמוֹר דַּרְכֵי יְיָ: תִּגְמוֹר וְתִשְׁמוֹר דַּרְכֵי יְיָ: קוּם חֲתַן בַּר מִצְוָה לִקְרוֹא בַתּוֹרָה, קוּם בִּמְהֵרָה. וְחָזַקְתָּ וְהָיִיתָ לְאִישׁ, בַּעֲבוֹדַת אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא. יִפְרַח בְּיָמֶיךָ צַדִּיק, וְיִבָּנֶה בֵית הַבְּחִירָה. בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם יְיָ:

הסבר לברכה

"בן שלש-עשרה למצוות" (משנה אבות ה כא') המשמעות של בר המצווה ביהדות היא קבלת אחריות. האחריות המדוברת כוללת נושאים שונים חלקן בן אדם לחברו כגון חסד, עזרה לזולת וכיבוד הורים, וחלקן בין אדם לאלוקיו הכוללות מצוות שונות, מועדים ומחויבויות נוספות. האחריות מתחלקת לשני חלקים נוספים: הראשונה היא האחריות על המחשבות והאמונות והשנייה היא האחריות על המעשים. המצווה הראשונה והבולטת ביותר שאותה נוהגים יהודים ברחבי העולם כולו להדגיש בבר המצווה, היא מצות הנחת התפילין. מצווה זו מבטאת יפה את האחריות האישית החדשה על עולם המחשבות והן על עולם המעשים. מצוות התפילין מתחלקת לשני חלקים : תפילין של יד - אותן מניחים על היד (בדרך כלל ביד שמאל הקרובה ללב ,ואיטר יד ימינו ביד ימין),תפילין של ראש - אותם מניחים על הראש. הנחת התפילין על היד הינה ממש כנגד הלב וממחישה את שליטתנו כאדם בוגר על המעשים והכוונתם למעשים טובים ונכונים יותר ושרצוננו האמיתי הוא לחבר את ליבנו אל בוראנו. הנחת התפילין על הראש היא כנגד המח וממחישה את היכולת המתפתחת שלנו לכוון את מחשבותינו לכיוונים חיוביים וחיבור המח אל שורשו. התפילין מוגדרות ביהדות כ " אות " ביננו לבוראנו שנאמר " וקשרתם לאות על ידכם " וכו'... , ולכן מיום שאדם עומד על דעתו בגיל בר המצווה 13 שנה ויום אחד , מכאן ואילך עד סוף חייו מחוייב היהודי להתחבר פעם ביום אל ה"אות" התפילין. יחד עם התפילין נוהגים הבנים גם לעלות לתורה בבית הכנסת. ספר התורה מהווה למעשה תעודת זהות היסטורית של עם ישראל, ובעלייתו לתורה קושר עצמו הילד המתבגר להיסטוריה יהודית ארוכה לדורותיה. העלייה לתורה והקריאה בה בבית הכנסת, מסמלת את שותפות הנער בקהילה הבוגרת ומוסיפה עוד חוליה בשרשרת הדורות הארוכה של עם ישראל, שרשרת אשר למרות הניסיונות הרבים לקורעה הצליחה להחזיק מעמד בזכות הצטרפותם של ילדים ברחבי העולם לעולמם היהודי. פיוט זה נכתב על ידי רבי יצחק רצאבי מתוך ספר שולחן ערוך המקוצר ב, עמ' קכד.

SSL Certificate Secure Site